På Søndre Skole har vi særlig fokus på den fortsatte læseudvikling og læselyst
Der er derfor iværksat flere overordnede læsetiltag på de forskellige årgange.
- På 7. og 8. årgang har vi læsebånd.
- På alle årgange arbejder vi med "Styrk sproget", der handler om opmærksomhed på læsning i alle fag.
- Vi læser både digitalt og i bøger.
- Ordblinde samt elever m. særlige behov arbejder med CD-ord eller AppWriter.
- Læsevejleder og PLC arbejder løbende med læsemotivation i form af udstillinger, projekter og oplæg.
Læseplan
1. Læsning ved Søndre Skole
Vores læsesyn tager, ligesom den kommunale læsepolitik, udgangspunkt i Ehris interaktive læsemodel, der arbejder med forskellige delkomponenter af læsning, og er derfor udgangspunkt for læsning i alle fag.
2. Målsætning
Med udgangspunkt i de nationale mål arbejder vi på:
- At mindst 80 % af vores elever skal være gode til at læse i de nationale test.
- At andelen af de allerbedste læsere øges.
- At andelen af elever med dårlige resultater mindskes.
3. Overordnet formål
Med handleplanen ønsker vi at:
- bevare og udvikle gode læsevaner, læselyst samt skriveglæde
- opnå sikker læsning med passende hastighed
- fortsat udvikling af læsning og skrivning i alle fag og genrer
- alle lærere er inddraget i læseundervisningen i deres respektive fag.
For at opnå dette, er der fokus på:
- Anvendelse af flydende læsning
- Læsemåder og -teknikker afpasset læseformål, genre og teksttyper
- Faglig læsning
- Bevidsthed om sammenhæng mellem læsehastighed og læseformål
- Målrettede, bevidste og funktionelle læseforståelsesstrategier
- Kommunikative skrivekompetencer
- Gode læsevaner og studieteknikker
- Motivation til fortsat læselyst
- Kildekritik ift. brug af internettet.
Læs meget mere om læsning ved Søndre Skole - her:
https://laesevejledningensoendreskole.dk/